Monday, February 11, 2019

SMJK Keat Hwa 1 Beyond the Facade of Pride 2

This post is based on the article, SMJK Keat Hwa: Beyond the Facade of Pride  and SMJK Keat Hwa: Kisah Guru Pembuli which I wrote a while back. After being a whistleblower about a teacher who verbally abused and used her position to intimidate students, I found myself in a spot because kids started telling me about what the teacher had done. What was I to do? Should I just brush it aside and keep quiet about it like most of the teachers had been doing?

The shocking thing was the teacher had been in the school for about 18 years, way longer than me and I do not know how long she actually has been like this. But based on hearsay, former students 27-28 years old said she was a mean teacher. If that is to be believed, then she has been at it for more than 10 years, and getting meaner.

The following is a timeline of the sequence of events which took place. Information is taken from audio recordings of meetings, incidents and telephone conversations. So, here goes... this will be a dual language post. This is kinda like a PAK21 approach in dissecting the whole incident in a timeline for analysis.

The objective of this timeline is to explore how the Principal seemed to renegade on his words and decisions over and over again.

The acronym for the teacher will be CT for class teacher, the teacher who allegedly was bullying, intimidating, etc the kids.


Tarikh
Insiden
Komen
24/10/18 Pelajar meminta pembetulan markah untuk Ujian Bulan Mac dalam Slip Keputusan kerana terdapat kesilapan. Guru Kelas (CT) meminta pelajar berjumpa Penyelia Tingkatan 5.  Pelajar cuba mencari Penyelia Tingkatan 5 tersebut 2 kali tetapi gagal. 
25/10/18 Pelajar memaklumkan kepada CT kegagalannya mencari guru tersebut dan telah dimarahi 'bossy', 'sombong'. PK1 dimaklumkan tentang insiden ini kerana cara dia memarahi pelajar tersebut tidak wajar.  Pelajar-pelajar lain mula menceritakan pelbagai tingkah laku lain CT seperti menyumpah, menyindir perawakan pelajar, intimidasi, bertindak keterlaluan dalam menghukum pelajar untuk kerja rumah yang tidak disiapkan.
28/10/18CT menghantar mesej WeChat kepada Ketua Kelas (KK) menyuruh pelajar tersebut berjumpanya. Satu mesej berunsur ugutan juga dihantar. Pelajar tadi berasa amat gelisah dan ketakutan. Saya telah berjumpa dengan Pengetua berkenaan mesej berkenaan. PK1 juga berada di Pejabat semasa saya berjumpa dengan Pengetua. Saya telah memaklumkan kepada Pengetua, seseorang guru tidak seharusnya menghantar mesej berbentuk demikian. Apatah lagi, perkara yang mencetuskan ini berlaku kerana CT sendiri yang tidak konsisten dalam pengendalian kertas ujian/peperiksaan.
30/10/18 Waktu pagi di kantin, saya telah berjumpa dengan PK1 di kantin. Di situ, guru lain telah bercakap panjang lebar tentang sikap pembengis CT dalam kelas.

Pada waktu rehat, Ketua Kelas memaklumkan kepada CT pelajar tersebut tidak mahu membuat pembetulan markah lagi. CT telah meluru naik ke kelas dan memarahi pelajar itu sekali lagi.

Kemudian, CT telah memarahi Ketua Kelas (KK) kerana menurutnya, KK telah menyusahkannya dengan meletakkan mesej 'ugutan' tersebut dalam WeChat kelas.





Waktu CT meluru naik ke kelas adalah sejurus selepas rehat. Waktu tersebut merupakan waktu guru lain.
31/10/18 7.10 pagi, waris pelajar menelefon Pengetua kerana pelajar (anaknya) telah menunjukkan tekanan emosi di rumah. Waris bertanya apakah tindakan seterusnya. Pengetua mengatakan beliau sedang menunggu arahan dari PPD. Pengetua meminta waris berjumpa dengannya.

7.15 pg, Pengetua masuk ke kelas dan telah bertanya kepada beberapa orang pelajar yang ada dalam kelas pada masa itu samada mereka ada apa-apa aduan tentang CT. Dalam keadaan tergesa-gesa, beliau telah meminta seorang pelajar menjadi saksi tiada aduan. Dalam situasi itu, seorang pelajar telah bangun dan mengadakan dia ada aduan.

7.20 pg, pelajar-pelajar diminta turun ke Pejabat. Barisan pentadbir lain juga telah diminta ke Pejabat. Pelajar-pelajar telah menceritakan apa yang telah dilakukan oleh CT sepanjang 2 tahun menjadi guru kelas dan sabjek mereka.

8.00 pg, perjumpaan di antara waris, Pengetua dan Barisan Pentadbir. Waris telah mengingatkan sekolah, buli secara lisan juga boleh membawa kesan yang amat negatif. Sekolah seharusnya merupakan tempat yang selamat. Waris bertanya apakah tindakan yang akan diambil.

10.40 pg, KK dan penolongnya masuk ke bilik saya. Kedua-duanya kelihatan tertekan. Mereka memaklumkan CT berada dalam kelas. Saya bertanya kepada mereka samada CT memarahi mereka. Jawapan mereka adalah ya.








10.50 -11.40 pg
Kelas menjadi amat emosi. Pelajar-pelajar marah dan kebingungan kerana jaminan telah diberi oleh Pengetua dalam perjumpaan pagi. Ada pelajar-pelajar yang marah sehingga nak mencabar Pengetua. Pelajar telah mengulang semula apa yang dikatakan pagi tadi. Semasa Pengetua masuk, seorang pelajar sedang menulis dalam Buku Rekod Kehadiran dan Pengetua telah melihat perkara tersebut.                                                               
12.30 tgh, Pelajar-pelajar telah meminta perjumpaan dengan CT setelah keadaan lebih terkawal. Namun sesi perjumpaan dengan CT berakhir dengan pelajar-pelajar berasa tidak puas hati dan terkilan. Dalam sesi ini, pelajar-pelajar telah berterus-terang kepada CT tindak-tanduknya yang telah menyebabkan mereka rasa terluka di hati. Pelajar-pelajar juga memohon maaf dengan harapan CT juga akan berbuat demikian. Namun CT berkata dia tidak bersedia untuk berbuat demikian.
Waris juga telah bertanya samada Pengetua telah berjumpa dengan pelajar-pelajar untuk mendapat gambaran yang sebenarnya.





Pelajar-pelajar lain telah berlari ke kantin memanggil rakan-rakan mereka untuk ke Pejabat Pengetua.







Pengetua telah memberi jaminan pelajar-pelajar tidak perlu bimbang dan tindakan akan diambil.




Persetujuan telah dibuat di depan waris CT tidak perlu lagi memasuki kelas memandangkan tinggal sehari lagi sahaja Cuti Belajar SPM akan bermula. Untuk hari itu, pelajar-pelajar akan ke Bilik Kaunseling untuk sesi kaunseling dengan Kaunselor sekolah semasa waktu CT.

Saya telah mengikut mereka ke kelas. CT berada dalam kelas. Saya tidak memasuki kelas, cuma berdiri di luar sahaja. Keadaan agak tegang bila CT melihat saya. Seorang Guru Kanan lalu dan saya memintanya untuk memerhatikan keadaan sementara saya turun ke Pejabat mencari Pengetua. Orang yang pertama saya temui di Pejabat ialah PK HEM dan beliau terkejut bila diberitahu pelajar diminta berada dalam kelas.


Pengetua telah mengarahkan pelajar yang berada di Bilik Kaunseling untuk kembali ke kelas mereka. Kaunselor telah menelefon Pengetua meminta penjelasan dan kaunselor diberitahu ia sememangnya arahannya.
3/11/18 Waris telah menelefon ke PPD tentang kes tersebut. Namun dari rekod panggilan telefon tersebut, didapati pihak PPD seperti tidak ketahuan. Pegawai telah meminta sedikit masa untuk mendapat kepastian. Urusan dengan pihak PPD menunjukkan cara walaupun skop tugas pegawai dinyatakan, namun cara operasi adalah amat kucar-kacir sekali.
4/11/18 Saya ditemani oleh seorang rakan dan 2 waris telah ke PPD dengan surat aduan. Kami juga menjelaskan kepada kedua pegawai di PPD kejadian yang telah berlaku. Kami diberi jaminan PPD akan membuat siasatan.  Pegawai PPD cuma berjumpa dengan CT. Mereka langsung tidak berjumpa dengan pelajar. Bagaimanakah keadilan akan dilaksanakan jika siasatan cuma di satu pihak sahaja?
27/12/18 Mesyuarat Guru telah diadakan dan kami langsung tidak tahu kami bakal ditukarkan. CT tidak hadir dalam mesyuarat tersebut kerana dikhabarkan sedang bercuti di Turki.Persoalan di sini, bolehkan guru-guru mengambil cuti pada hal tarikh mesyuarat guru telah ditetapkan awal-awal lagi? 
30/12/18 Panggilan telefon dari Pejabat Sekolah meminta kami mengambil Surat Penempatan Semula. Saya telah memaklumkan kerani saya akan mengambil surat kemudian kerana ingin membuat aduan ke KPM. Kerani itu kemudian telah berkata saya sendiri yang mencari pasal kerana kes CT marah adalah perkara yang amat kecil sahaja. Saya cuba menerangkan ia bukan perkara kecil kerana melibatkan seorang guru menyumpah pelajar untuk mati, bukan sekali tetapi hampir setiap minggu. Dia tidak percaya CT menyumpah budak. Apakah yang menyebabkan kerani memberi reaksi sedemikian pada hal saya jarang berinteraksi dengannya kecuali untuk urusan rasmi sahaja?
31/12/18 Saya telah ke JPN dan kami berjumpa dengan Pengarah. Kes kami diserahkan kepada seorang pegawai. Semua bahan telah saya serahkan kepada pegawai tersebut. Sudah lebih dari sebulan, setiap kali saya mesej pegawai tersebut, beliau tidak menjawab.





Dari perbualan juga, nampak seperti pihak PPD dan JPN 'segan' bertindak kerana SMJK Keat Hwa adalah sebuah sekolah conforming. 
Konklusinya, seorang guru adalah bebas untuk bertindak sesuka hatinya asalkan tidak melakukan kecederaan fizikal dan mengikut apa jua arahan dari pihak atasan. Dari peringkat sekolah ke PPD sampailah ke JPN, tindakan guru menyumpah adalah sesuatu yang remeh. Guru yang melapor ditukarkan sebagai pertukaran untuk guru yang membuli untuk bertukar.

Sesuatu lagi, CT telah mesej dalam WhatsApp Sekolah dan juga WhatApp Panitia BM mengatakan dirinya telah dianiayai oleh saya. Dia telah menyebarkan mesej dalam group WhatsApp Geng Keat Hwa saya telah bercakap bohong mengatakan dia menyuruh budak mengisi Buku Rekod Kedatangan. Sebenarnya amat menghairankan tuduhannya kerana pelajar-pelajar sendiri yang menceritakan kepada Pengetua perkara ini. Satu lagi, semasa Pengetua masuk ke kelas dalam insiden 31/10/18, seorang pelajarnya sedang menulis dalam Buku Rekod Kedatangan. CT telah melenting mungkin kerana telah dinasihati oleh Pengetua, namun dia seolah-olah tidak boleh menerima teguran dan telah menggunakan platform WhatsApp Geng Keat Hwa untuk menyebar pelbagai versinya sendiri dan juga mendapat sokongan dari rakan gurunya yang lain.

Timelining... that's something that I picked up from teaching history. I found that when we are able to put things in their places in a timeline, we will be able to infer and make many conclusions, and see the bigger picture. Most of the time, when we look at events/incidents in isolation and only have hearsay(s) as our source, things become muddled up. Doubt and falsehood creep in. In this case, there are audio recordings and screenshots of messages to fall back on for more details.

There are many inferences that can be made from the timeline. There are many questions which can be asked. One of them is the inconsistencies in the Principal's way of dealing with things and the words he say. For example, the parent calling him on 31/10/18 to ask him what the school was going to do. There is a recording of the conversation and it is interesting to note that he said that he had informed the PPD and was awaiting them to instruct him what do. So what does a Principal actually do at school?

Also, when the parent called the PPD on 3/11/18, the records seem to show that the PPD seemed to be in the dark. A call later, the certainty of the PPD in the know seemed still not to be there.

In the subsequent meeting between the parent and Principal (and admin), a decision was reached that the students need not see the teachers again. Again the Principal renegaded on his words and sent the students back to their class. The incident after that was one which would have been avoided had he just kept to the decision made.

So many decisions were made, and so many promises made too... all broken by the same man who made them. It seems that he will change his mind like the wind. Whoever is doing the blowing, he will oblige.

The lie that makes a man shapes the institution that he leads. And that institution is SMJK Keat Hwa 1, shaped after the image of this Principal. Words are but like clanging cymbals in this institution. Autocracy, patronage, favouritism, fear, racism..... are schools now the breeding grounds of these? If so, then we will be going the way of Zimbabwe, Venezuela.... and by then, most of us will not be spared....

No comments:

Broken?

Education in doldrums... An already broken education system given a really hard whack by Covid-19.  I used to read about pandemics, that a b...